Gezondheidsclaims afgewezen
De European Food Safety Authority (EFSA) heeft het overgrote deel van de gezondheidsclaims van voedingsprodukten en -supplementen afgewezen. Renger Witkamp, hoogleraar Voeding en Farmacologie aan Wageningen University, is niet verrast.Witkamp: "Bij de EFSA beoordelen zeer gedegen wetenschappers de vaak.....
0 reacties
Dikke en grote frieten zijn goed voor je
Eet dikkere en grotere frieten als je dun wilt blijven. Dat is wat de Britse voedsel- en warenautoriteit FSA de Britten adviseert, omdat dikke patat minder vet opneemt en dus minder calorieën bevat. Het advies heeft woedende reacties opgeleverd, meldden Britse media donderdag.Volgens verkopers van de fameuze.....
0 reacties
Bevroren groenten vaak voedzamer dan verse groenten
In veel gevallen zijn groenten uit de diepvries, mits deze na het plukken direct ingevroren is, voedzamer dan niet ingevroren, verse(re) groenten. Dat concluderen onderzoekers. Groenten die niet zijn ingevroren, hebben bij de tijd dat ze gegeten worden zo'n 45% van de belangrijke voedingsstoffen verloren. De.....
0 reacties
Gelukkige mensen leven langer
Senioren die zich gelukkig voelen leven langer dan minder gelukkige bejaarden. Dat lagere sterftecijfer komt waarschijnlijk doordat gelukkige mensen meer bewegen, minder roken en minder ziek zijn.Dat blijkt uit onderzoek van de Wageningse epidemioloog Marianne Geleijnse en Leidse medische onderzoekers onder.....
1 reacties
Groenteboer Sanderman op bezoek bij BSO Dolfijn
Het gezegde 'wat een boer niet kent dat eet hij niet' is ook van toepassing op veel kinderen. Negen van de tien kinderen eten minder dan de aanbevolen hoeveelheid van twee ons groente en twee stuks fruit per dag. Dat is jammer, want groente en fruit eten is belangrijk voor een goede gezondheid en een gezond.....
0 reacties
Immuunsysteem versterken met appelvezels
Oplosbare vezels zoals pectine uit appels kunnen het immuunsysteem versterken en chronische ontstekingen beperken. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek bij muizen.Voedingsvezels bestaan in een oplosbare of een onoplosbare vorm. De muizen kregen een dieet met een laag vetgehalte met oplosbare vezels óf.....
0 reacties
Rauwe groente lijkt beroerte te voorkomen
Het eten van bijna drie ons rauwe groente en fruit per dag vermindert het risico op het krijgen van een beroerte met ruim een derde.Voor gekookte groente en bewerkt fruit vonden de onderzoekers echter géén aantoonbaar verband met beroertes.De onderzoekers presenteren hun resultaten op 3 maart op een congres.....
0 reacties
Effect van caroteenrijke voeding tijdens zwangerschap op voorkomen allergie
Zwangere vrouwen die veel groene en gele groenten en fruit met β-caroteen eten lijken minder kans te hebben op een kind met eczeem. En hogere consumptie van vitamine E kan leiden tot minder astmaverschijnselen bij de baby. Dat blijkt uit een Japans onderzoek, gepubliceerd in het blad Allergy.De.....
0 reacties
veel groenten en fruit
Hot in Amerika: The F Factor Diet
Tanja Zuckerbrot heeft in Amerika een oud dieet weer populair gemaakt en is de schrijfster van ‘The F Factor Diet’ In Amerika heeft ze in vele bekende televisies programma’s gesproken over dit dieet. Wat houdt het dieet in: tijdens elke maaltijd moet men een bepaalde hoeveelheid voedingsvezels eten, vezels.....
0 reacties
minder kankerverwekkend acrylamide in friet
Gentse bio-ingenieurs werken aan gezondere frietjes
Onderzoekers van de vakgroep Voedselveiligheid en Voedselkwaliteit (Faculteit Bio-Ingenieurswetenschappen UGent) hebben innovatieve technieken ontwikkeld om het gehalte aan acrylamide in frietjes te verminderen. Het betreft een stof die zeer waarschijnlijk kankerverwekkend is.Een eerste strategie bestaat in.....
0 reacties
Meer >>