Monitor Duurzaam Voedsel 2016: verkoop groenten en fruit met keurmerk neemt toe

Consumenten besteedden in 2016 voor 3,8 miljard euro aan duurzaam voedsel, een stijging van 26 procent ten opzichte een jaar eerder. Het aandeel duurzaam voedsel binnen de totale voedselbestedingen is daarmee gestegen van 8 procent in 2015 naar 10 procent in 2016. Aan de keurmerken Biologisch en Beter Leven wordt het meest besteed. Dit blijkt uit de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel, uitgevoerd door Wageningen Economic Research in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

Consument onderweg
Bij verkooppunten 'onderweg' (vliegtuig, trein en auto) is in 2016 vergeleken met een jaar daarvoor de grootste procentuele toename zichtbaar (42 procent). In de speciaalzaken duurzame voeding (winkels die streven naar een zo groot mogelijk aandeel biologisch voedsel in het assortiment) is ook dit jaar sprake van stilstand in de bestedingen. 

Verkoop duurzame voeding 
Duurzame voeding wordt vooral in de supermarkt, in de foodservice (zoals horeca, zorginstellingen en recreatie) en in speciaalzaken voor duurzame voeding gekocht. Bestedingen in supermarkten zijn in 2016 gestegen naar meer dan 2,4 miljard euro. Een toename van 36 procent ten opzichte van een jaar eerder. De groei zit in dit verkoopkanaal met name in een ruimer aanbod. De verkoop van groenten en fruit met het Rainforest Alliance-keurmerk is het laatste jaar toegenomen. 

Nederland telt zo'n tien keurmerken die duurzaam voedsel aanbieden. De meeste producten werden door het keurmerk BeterLeven (31 procent) verkocht, gevolgd door Biologisch(30 procent) en UTZ Certified (22 procent). 

Data Monitor Duurzaam Voedsel 
De Monitor Duurzaam Voedsel geeft een overzicht van de consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel in Nederland. Daarbij gaat het om producten die voorzien zijn van een keurmerk met onafhankelijke controle, zoals MSC, Fairtrade en Biologisch. De geaggregeerde data voor het berekenen van de bestedingen aan voedsel in foodservice en speciaalzaken duurzame voeding zijn samengesteld respectievelijk door Foodstep en Bionext. De data voor het berekenen van de bestedingen aan voedsel in supermarkten is gezamenlijk samengesteld door het CBS en Wageningen Economic Research. 

Bron: Wageningen Universiteit