Mangoteler geeft consumenten rassenadvies

Een grote Australische mangoproducent is een marketing- en social media-campagne gestart om consumenten te helpen een keuze te maken uit de verschillende mangorassen die op de Australische markt worden aangeboden. 

Marie Piccone, directrice van Manbulloo, legt uit dat er onder consumenten veel onduidelijkheid bestaat over de verschillen, vooral in AustraliŽ. 

"Mensen snappen vaak niet waarom de mango's die ze kopen anders smaken," vertelt Piccone. "Een groot aantal consumenten is in de war en weet niet dat het verschil in smaken te danken is aan de verschillende rassen die allemaal een specifiek smaakprofiel hebben. Mensen vragen mij voortdurend hoe het komt dat hun mango's anders smaken. Ik leg dan uit dat er verschillende mangorassen bestaan."


Foto: Marie Piccone met een mango van het ras R2E2 

Piccone raadt consumenten dan ook aan uit te zoeken welk ras zij kopen."Ik raad mensen aan de verschillende rassen die aangeboden worden te proeven en hier een favoriet uit te kiezen. Je moet in de eerste plaats je persoonlijk voorkeur bepalen net zoals je dat met appelrassen of met wijnen doet." Ze vertelt dat onderzoek heeft aangetoond dat er eveneens verwarring bestaat over de verschillende namen die dezelfde rassen dragen. Dit geldt met name voor de Kensington Pride, die ook wel bekend is onder de naam Bowen of Bowen Special. 

"Mensen zeggen mij vaak dat ze een liefhebber zijn van Bowen mango's en vragen mij dan: "Maar jij teelt toch Kensington Pride?." "Men denkt dus dat Bowen en Kensington Pride twee verschillende rassen zijn en begrijpen niet dat beide namen voor hetzelfde ras gebruikt worden."

Foto: Kensington Pride, Bowen of Bowen Special 

Piccone legt uit dat dit buitengewoon smakelijke mangoras de naam Kensington Pride kreeg toen het in 1888 in AustraliŽ werd geÔntroduceerd. Het ras werd als zaailing ontdekt op Kensington Park in Bowen. 

"De eigenaar van Kensington Park noemde het ras Kensington Pride nadat hij ontdekt had dat het een prachtige mango met een heerlijke smaak was," legt Piccone uit. "Toen het ras op de markt kwam, brachten mensen het in verband met Bowen. Zo is de naam Bowen ontstaan, waaruit later ook de naam Bowen Special voortkwam, om de verwarring compleet te maken. Kensington Pride is hetzelfde mangoras als de KP, Bowen en Bowen Special en groeit aan dezelfde boom." 

Manbulloo wil Australische mangoliefhebbers via Facebook, Instagram en haar website informeren. De producent wil in contact treden met consumenten door de vreugde en beproevingen van de mangoteelt met hen te delen, informatie te geven over de bomen, recepten te delen, evenals uitleg te geven over de verschillende rassen en hun kenmerkende eigenschappen. Piccone legt uit dat de smaak een cruciaal aspect is bij de keuze van de juiste mango. Het eten van een mango wordt het best omschreven als een 'emotionele en gedenkwaardige ervaring'. 

"De meeste mensen vinden dat Kensington Pride een herkenbare en specifieke smaak heeft. Wanneer je deze mango eet als hij net rijp is, dan heeft hij naast zijn zoete smaak ook iets zure smaakaccenten. Daarnaast heeft het ras ook veel 'vluchtige stoffen' zoals wij zeggen die bijdragen aan zijn heerlijke smaak. Het is een mango met een volle, typische mangosmaak. Kensington Pride is een iconisch, klassiek Australisch mangoras. In het Verenigd Koninkrijk worden onze Kensington Pride mango's vermarkt als 'de beste mango's ter wereld'. Het ras R2E2 heeft een andere smaak. De Manbulloo R2E2 is zeer zoet met exotische en kruidige smaakaccenten. Het ras Honey Gold vertoont wel wat overeenkomsten met de Kensington Pride. Andere rassen zoals Calypso hebben een zeer zachte smaak en zijn geschikt voor mensen die niet zo houden van de typische Australische mangosmaak."


Foto: R2E2 mango's 

Piccone voegt er aan toe dat retailers in hun winkels ook al begonnen zijn om consumenten voor te lichten over de verschillende rassen. Zij hopen dat de klant hierdoor weloverwogen beslissingen kan nemen wat bijdraagt aan de klanttevredenheid. Tevreden mangokopers zijn namelijk een prima manier voor retailers en Australische mangotelers om hun afzet te vergroten."



Voor meer informatie:
Marie Piccone
Manbulloo Ltd
Phone: + 61 8 8972 2590