Fitnessoefeningen achter je bureau
Fit op kantoor

Dat zitten het nieuwe roken is, weten we al langer. Als je een kantoorbaan hebt, breng je waarschijnlijk je werktijd grotendeels zittend door. Dit brengt gezondheidsrisico's met zich mee. Healtylives geeft je een aantal fitnessoefeningen voor achter je bureau.

Bilspieren trainen achter je bureau
Span je spieren ongeveer tien seconden vast, terwijl je op je bureaustoel zit. Vervolgens neem je een rustpauze van tien seconden, waarna je ze weer aanspant. Doe dit ongeveer zes keer in de ochtend en middag.

Train je buikspieren
Ga rechtop je stoel zitten. Strek je benen recht vooruit en til ze een halve meter van de grond. Beweeg je benen langzaam op en neer. Dit hoeven maar korte en kleine bewegingen te zijn. Beweeg je benen tien keer op en neer en herhaal dit drie keer.

En nu je beenspieren
Ga rechtop je stoel zitten. Buig je knieŽn en zorg dat ze recht boven je enkels blijven. Houd dit ongeveer twintig seconden vol. Je traint hiermee niet alleen je beenspieren, maar ook tegelijkertijd je buikspieren. Herhaal de oefening drie keer.

Andere manieren

Naast het trainen van de spieren achter je bureau zijn er nog meer mogelijkheden om fysieke inspanningen op het kantoor te verrichten. Zo kun je voortaan de trap nemen in plaats van de lift, regelmatig koffie halen voor je collega's, in de lunchpauze buiten een rondje stevig doorlopen of fietsen naar je werk.

Een pluim als je tijdens het lezen deze oefeningen hebt gedaan.

Bron: Healthy Lives