Depressief? Het zou weleens aan je voeding kunnen liggen

Als je vaak last hebt van neerslachtige gevoelens, dan zou dit weleens te maken kunnen hebben met je eetgewoonten. In een nieuw rapport van de 
Wall Street Journal wordt het verband tussen een slechte voeding en depressie beschreven.

Hogere groenten- en fruitconsumptie goed voor mentale gezondheid
In 2017 bleek uit een studie dat het humeur van mensen die aan een depressie leden een boost kreeg nadat zij overgestapt waren op een Mediterraan voedingspatroon dat bestond uit groenten, fruit, peulvruchten, noten en volkoren granen maar weinig rood vlees bevatte. "Voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, meervoudig verzadigde vetten en aminozuren zijn essentieel voor een gezonde hersenfunctie," laten onderzoekers van de Universiteit van Zuid-AustraliŽ weten, waar het onderzoek plaatsvond. 

Ben je overtuigd en klaar om over te stappen op een Mediterrane voeding waar je gelukkig van wordt, dan volgen hier wat tips. Kies vaker voor producten die rijk zijn aan vitamine B6, een stof die nodig is voor de aanmaak van serotonine, dat zorgt voor een goede stemming. Kool, zoete aardappelen, bananen en avocado's zitten hier boordevol mee. Kies verder voor producten die omega-3 vetzuren bevatten, zoals wilde zalm, die zorgen voor de celgroei in de hersenen. Eet minder rundvlees maar zet wat vaker vitamine B6-rijke alternatieven zoals kip of tonijn op het menu. 

Volgens theladders.com leidt het eten van meer avocado's niet direct tot geluksgevoelens maar zorgt het er wel voor dat je je bewuster wordt van wat je eet en hoe je je lichaam dagelijks verzorgt. Er is wetenschappelijk aangetoond dat deze zogenaamde 'mindfulness' ons mentaal veerkrachtiger maakt.