Rapini wint aan populariteit in de VS

Gezien de gestage afzet van rapini is teler D'Arrigo uit CaliforniŽ van plan om dit succes verder uit te bouwen op zowel de conventionele als biologische groentenmarkt. Rapini of broccoli rabe (Brassica rapa ruvo) is een relatief onbekende groente in Nederland en BelgiŽ, die net als de Cavola nero (zwarte kool) erg populair is in Zuideuropa, ItaliŽ, Spanje (GaliciŽ) en Portugal.

"We blijven ons programma uitbreiden vanwege de groeiende vraag naar deze categorie," vertelt Gabriella Besaw van D'Arrigo California in Salinas. "Naast extra aanplant zien we ook dat de opbrengsten steeds hoger worden en ook de aanvoer van rapini groeit."



Gunstig weer
De weersomstandigheden waren dit jaar gunstig en dat heeft voor een goede aanvoer tijdens de zomermaanden gezorgd. Besaw verwacht dat de volumes tot aan het najaar op peil zullen blijven. 

Er is een jaarronde aanvoer van conventionele en biologische rapini. Van maart tot november uit Salinas in CaliforniŽ en van november tot maart uit Salinas, Imperial en Yuma Valley. 

Vraag is er met name vanuit de oostkust (New Jersey, Connecticut, New York, Delaware, Pennsylvania, Chicago en Rhode Island) en het oosten van Canada (Ontario en Quebec) maar ook wel uit het westelijk deel van Canada, onder meer uit Alberta en British Columbia," vertelt Claudia Pizarro-Villalobos van D'Arrigo. "Hier wonen veel mensen met een Mediterrane achtergrond die opgegroeid zijn met deze groente," legt Pizarro-Villalobos uit. Ze voegt er aan toe de prijs dit jaar vergelijkbaar is met die van vorig jaar. "We merken ook dat rapini vaker gebruikt wordt in de Chinese, Vietnamese, Birmaanse, Thaise en Portugese keuken. Hierdoor groeit de vraag op deze nieuwe markten want het leent zich uitstekend als vervanger voor boerenkool, broccoli, kailan, paksoi en mosterdkool."



Klanten informeren
Het uitbreiden van het klantenbestand vindt deels plaats via educatie. "Rapini is een kruisbloemige verwant aan de mosterdfamilie en hebben een krachtige smaak," legt Pizarro-Villalobos uit. "Aan ons de uitdaging om consumenten bij te brengen dat blancheren een belangrijk onderdeel is bij de bereiding. Hierna kan de groente worden geroerbakt, gegrild, gepureerd of gestoomd."

Ze vertelt verder dat veel consumenten deze groente niet kennen en hem verwarren met aspergebroccoli of broccoli. "Drie jaar geleden zijn we een campagne gestart om onze Andy Boy rapini onder de aandacht van de consument te brengen," vervolgt Pizarro-Villalobos. "Het is ons doel om mensen te wijzen op de veelzijdigheid van dit product, haar vele gezonde eigenschappen en hen de verschillende bereidingswijzen bij te brengen." 

Voor meer informatie:
Claudia Pizarro-Villalobos
D'Arrigo California
Tel: +1 (831) 455-4315
cvillalobos@darrigo.com
www.andyboy.com