Canadese drogist start met versproducten

De drogisterijketen Pharmaprix uit Quebec, onderdeel van Loblaw Shoppers Drug Mart, gaat zich richten op verse voeding. Onlangs maakte Pharmaprix bekend dat het in een aantal drogisterijen in de regio Montreal een proef zal doen met het nieuwe retailconcept Zone Marché. Dit concept richt zich op gezonde voedingsproducten en werd ontwikkeld om klanten een assortiment verse meeneem'-opties' voor ontbijt, lunch en avondeten aan te bieden tegen prijzen die vergelijkbaar zijn met die in reguliere supermarkten.

Zone Marché zal volgens drie modellen geïmplementeerd worden: koelvitrine, grab-and-go en uitgebreid. In de winkels met koelvitrines zal de nadruk liggen op snelle en gemakkelijke tussendoortjes, zoals groenten en fruit, dips en delicatessen. Het grab-and-go-model zal gericht zijn op maaltijdoplossingen voor het hele gezin. Het uitgebreide model zal al het bovenstaande aan gaan bieden maar dan met een nog uitgebreider aanbod. 

Afhankelijk van het model, zullen de winkels van Phramaprix tot wel 750 nieuwe versproducten aan hun assortiment toevoegen, waaronder groenten en fruit (zowel los als voorverpakt, biologische AGF, kant-en-klare salades en gesneden groenten); fijne kazen en vleeswaren; verpakt vers vlees (gevogelte, varkens- en rundvlees); ambachtelijk brood, desserts en zoet gebak evenals eenvoudig te bereiden maaltijden, zoals pasta's, quiches en belegde broodjes (waaronder ook vegetarische opties). 

Pharmaprix voegde er aan toe dat Zone Marché ook een aantal van de lokale populairste merken zal gaan verkopen, zoals St-Viateur Bagel, Le Commensal, Saputo en Bravodeli.

Het nieuwe concept valt samen met de uitrol van Loblaw drogisterijen naar Shoppers Drug Mart, aangezien Loblaw Cos. haar overname van de in Toronto gevestigde drogisterijketen in maart 2014 voltooide. Ten tijde van de fusie deden de directieleden al uitspraken over de potentiële mogelijkheid om meer voeding in de ruim 1.300 filialen van Shoppers Drug Mart en Pharmaprix in Canada te gaan verkopen, en dan met name versproducten. 

"We verkochten al bepaalde kruidenierwaren om het winkelen in onze drogisterijen nog aangenamer te maken voor de klant," vertelt Bouchard. "Nu dat we opgegaan zijn in de grote Loblaw familie, willen we van deze nieuwe kans profiteren en nog een stap verder gaan door onze klanten alle producten aan te bieden die gezondere voedselkeuzes en het bereiden voedzame maaltijden mogelijk maken."

Volgens de planning zal Zone Marché tegen december in 11 winkels geïmplementeerd zijn. Zeven vestigingen staan op de lijst voor het grab-and-go-model en drie andere locaties voor de koelvitrines. Eén filiaal zal aangepast worden volgens het uitgebreide model. Het is de bedoeling dat het concept tegen 2020 uitgerold zal zijn naar meedere vestigingen, met name in dichtbevolkte stadscentra, waar zich volgens Pharmaprix de grootste doelgroep bevindt. 

De laatste jaren hebben drogisterijketens hun foodassortiment fors uitgebreid met onder meer meeneem-snacks en versproducten om hun afzet te bevorderen, in te spelen op de gezondheids- en wellnesstrends en hun huismerken te promoten. 

In Canada heeft Shoppers Drug Mart filialen uitgebreid met food- en kruideniersafdelingen. In de Verenigde Staten hebben de drie meest toonaangevende drogisterijketens, Walgreens, CVS Pharmacy en Rite Aid, eveneens levensmiddelen en dranken aan hun aanbod toegevoegd, waaronder ook versproducten. Voor de fusie met Albertsons deze week werd aangekondigd, was Rite Aid van plan om te starten met de verkoop van de huismerkproducten van Albertons in haar filialen, evenals maaltijdpakketten van Plated, dat vorig september door Albertsons werd overgenomen.