Zelfs bananen en ananas!
Eet de schil van groenten en fruit op!

Experts in het VK willen ons doen geloven dat het eten van de schil van groenten en fruit je humeur kan helpen verbeteren, je voor altijd jong laat lijken en zelfs het risico op kanker vermindert.

Verschillende onderzoeken lijken dit te hebben bevestigd met fruit zoals banaan, kiwi en zelfs ananas in de lijst met fruit dat hun schil MOET behouden om er optimaal van te kunnen profiteren.

Sinaasappels
Volgens een onderzoek uit 2004 dat is gepubliceerd in het Journal of Agriculture and Food Chemistry, kunnen krachtige antioxidanten genaamd super-flavono´den, die in sinaasappel- en mandarijnschillen worden aangetroffen, niveaus van het totaal cholesterol en het 'slechte' LDL-cholesterol verlagen zonder de 'goede' HDL-waarden te verlagen. Antioxidanten verkregen uit de schil waren 20 keer krachtiger dan die van het sap.

"Hetzelfde geldt voor alle citrus", zegt voedingsdeskundige Anita Bean. "Hoewel we de schil weggooien vanwege de bittere smaak, bevat het merg een hoog pectinegehalte, een bestanddeel van voedingsvezels dat het cholesterol verlaagt en als een prebioticum werkt, waardoor goede bacteriŰn zich in het darmkanaal kunnen vestigen."

Appelen
Een appel schillen betekent dat je de vezel weggooit. "Bijna de helft van de vitamine C ligt binnen 1 mm van het huidoppervlak, dus dat verlies je ook", aldus Bean. "En de meeste van de geurcellen zitten in de huid, dus je kunt een smaakloze appel krijgen als je het schilt."

Knoflook
Volgens een onderzoek dat in 2003 werd gepubliceerd in het Journal of Agricultural and Food Chemistry, worden krachtige antioxiderende eigenschappen toegeschreven aan de knoflookschil en onderzoekers van het Wakunaga Pharmaceutical-bedrijf in Japan identificeerden zes antioxidanten in de schil.

Bananen
Een Taiwanees onderzoeksteam van de Chung Shan Medical University ontdekte dat bananenschil-extract depressies kan verminderen omdat het rijk is aan het hormoon serotonine. Het beschermt ook uw netvliezen omdat het lute´ne bevat, een antioxidant uit de caroteno´denfamilie die oogcellen beschermt tegen blootstelling aan ultraviolet licht - een oorzaak van cataract.

Ananas
Samen met vezels en vitamine C liggen de echte gezondheidsvoordelen van ananas in het enzym bromela´ne, dat in een paar minuten een aantal keer zijn eigen eiwitgewicht kan afbreken. Dit maakt het uitstekend voor mensen met indigestie, omdat voedsel sneller wordt verteerd en opgenomen, zegt Bean.

Mirror.co.uk schrijft dat bromela´ne ook een ontstekingsremmer is: eet ananas daarom als u lijdt aan hooikoorts, artritis of jicht. "De kern bevat tweemaal de bromela´ne-concentratie van het fruit. het Het inblikken van ananas vernietigt de bromela´ne-inhoud, dus het weggooien van de kern is een slecht idee, nutritioneel gezien", zegt ze.