Het eten van bijna drie ons rauwe groente en fruit per dag vermindert het risico op het krijgen van een beroerte met ruim een derde.
Voor gekookte groente en bewerkt fruit vonden de onderzoekers echter géén aantoonbaar verband met beroertes. De onderzoekers presenteren hun resultaten op 3 maart op een congres van de American Heart Association in San Francisco.
Promovenda Linda Oude Griep van Wageningen University keek naar de gegevens van ruim 20.000 mannen en vrouwen van 20 tot 65 jaar die geen klachten hadden in verband met hart- en vaatziekten.